Komercyjne zastosowanie innowacji

W mediach często możemy usłyszeć o nowych polskich wynalazkach. Kiedyś dużo mówiło się o grafenie lub technologii niebieskiego lasera.

Sporą medialną karierę zrobiły też ochraniacze wykonane częściowo z cieczy nienewtonowskiej. Wszystkie te rozwiązania były albo całkiem nowe, albo istotnie rozwijały daną dziedzinę.

Niestety nie przyniosły naszemu krajowi wielkich zysków i póki co nie przekuły się w wielkie komercyjne sukcesy. Dlaczego? Jednym z najważniejszych powodów jest brak odpowiedniego finansowania ze strony państwa lub biznesu.

W państwowym budżecie nie ma wielu środków przeznaczanych na innowacje, a rodzimy biznes nie jest gotowy na podejmowanie takich wyzwań. Aby przekuć nowość w komercyjny sukces, niezbędna jest duża inwestycja.

Niestety rzadko zdarza się, by polskie firmy chciały podejmować takie ryzyko. Co gorsza, brak rozwoju danej innowacji w naszym kraju sprawia, że pomysł może być wprowadzany w innym państwie.

Zagraniczne firmy są również atrakcyjnym miejscem pracy dla polskich naukowców, którzy w Polsce nie mają odpowiedniego finansowania.